2. huhti, 2021

Päätöksenteon tueksi vaihtoehtojen kartoitus ratikalle ennen rakentamispäätöstä

9.11.2020

Esitämme, että selvitetään kustannukset, mikäli Pirkkala vastaisi itse joukkoliikenteestään sekä kunnan sisällä ratikkareitille Partolaan että mahdollisesti joitain suoria linjoja Tampereelle saakka. Lisäksi tulee kartoittaa jo toteutuneita sähköbussiratkaisuja ja kokemuksia niistä.

Esitämme myös, että sähkö- ja kaasubussien sekä bussiyhtiöiden (Paunu, Länsilinjat) edustajat kutsutaan itse paikalle kertomaan päätöksentekijöille, mitkä olisivat kustannukset, mikäli Pirkkala vastaisi itse joukkoliikenteestään. Näin varmistetaan myös bussivaihtoehdoille yhdenvertaiset mahdollisuudet esitellä vaihtoehtoaan.

Esimerkiksi Turku on juuri kilpailuttanut sähköbussit. Osakokonaisuus, johon kuuluu 42 sähköbussia, sen kokonaiskustannukseksi vuositasolla tuli 8 886 451 euroa. Tämänhetkiset kustannukset kyseisillä linjoilla on n. 10 miljoonaa, joten tarjoushinta on 11,1 % alhaisempi kuin nykyinen sopimushinta. Suoritteita kyseisellä osakokonaisuudella on 3 364889 km (145 583 tuntia (arki + la), 12 562 pyhätuntia ja 11 822 autopäivää)

Pirkkalan sisäiset suoritteet 2019 olivat 855 993 km/vuodessa. Lisäksi Linnakallio-Partola, jossa arvioiden mukaan noin 49 000 km/v. (Yht. 904 993)

Hinta-arvio ratikan rakentamiselle välillä Partola-Suuppa on yli 60 miljoonaa euroa (josta valtio subventoi 30%) Lisäksi tulevat infra/huoltokustannukset, jotka ovat arvioiden mukaan vuosittain yli 5 miljoonaa euroa. Lisäksi Pirkkalan kustannuksia nostaisivat syöttöliikenteen kulut.

Tällä hetkellä Pirkkalan joukkoliikennekustannukset ovat alle miljoona euroa vuodessa.

Suhteutettuna Turun toteutuneeseen kilpailutukseen Pirkkala saisi pelkästään 5 miljoonan infrakuluilla n. 20 sähköbussia, joiden yhteinen suoritekilometrit vuosittain olisivat 2,2 miljoonaa km. (yksi bussi ajaa keskimäärin 350 km/vrk, vuodessa noin 210 000 km x 20 = 2,2 miljoonaa)

Päättäjillä on oltava kattavat laskelmat myös vaihtoehdoista, ennen kuin voidaan tehdä mitään sitovia päätöksiä ratikan suhteen.

Riitta Kuismanen