14. huhti, 2021

Mennäänkö vaaleihin sammutetuin lyhdyin?

Pirkkalainen 17.3.2021

Valtuutettu Alamäki vetoaa Pirkkalaisessa kh:n enemmistön tahtoon resursoida ratikan suunnitteluun lisärahoitusta. Se ei kuitenkaan sisällä vaihtoehtojen kartoitusta, ja tämä on se varsinainen ongelma, jota ei pidä kiertää. Miksi niitä vaihtoehtoselvityksiä ei haluta tehdä ennen vaaleja lukuisista pyynnöistä ja aloitteesta huolimatta?  

Kaiken investoinnin pitää lähteä tarpeesta: Pirkkalan väkimäärä ei edes tuplattuna riitä ratikan edellyttämään matkustajamäärään. Ratikan hyöty realisoituu täysinäisillä vaunuilla.

Toiseksi, taloutemme ei kestä ratikan tuomia lisäkustannuksia. Lainakanta on jo nyt tuplaantunut 2000 -> 4000 €/as. (2017-2021). Meille päättäjille on kerrottu ratikan rakentamisen kustannusten olevan n.82 M€ (josta valtio tukee 30%) Vuosittainen infrakustannus lainanlyhennyksineen olisi n. 5 miljoonaa euroa. Lisäksi kustannuksia syntyy syöttöliikenteestä ja matkalippujen tukemisesta. Tällä hetkellä kuntamme joukkoliikennekustannukset kokonaisuudessaan ovat alle miljoonan.

Kolmanneksi: vastuulliseen päätöksentekoon kuuluu aina vaihtoehtojen selvitys. Näin mittavassa hankkeessa niitä ei kuitenkaan ole tehty. Eli vaaleihin voidaan/halutaan mennä kahta kättä heilutellen vetoamalla riittämättömiin selvityksiin. Teknisen johtajan mukaan tällä hetkellä ei ole meneillään vaihtoehtojen selvitystä vaan se tehdään vasta syyskuussa, jolloin alkaa hankesuunnitelma ja siinä tehdään vaihtoehdoille selvitys yhteistyössä Nyssen/Tampereen kanssa. Varsinainen rakentamiseen tähtäävä rakennussuunnitelma alkaa todennäköisesti 2022 lopulla.

Eli tuleva valtuusto päättää rakentamisesta.

Selvityksiin on kuitenkin resursoitu yli 300 000 euroa. Mitä ratkaisevaa muutosta ratikan lisäselvitykset tuovat? Sillä näyttää vahvasti siltä, että Tampereella tehty sopimus heijastuu meidänkin päätöksiimme. Kokoomus sai tunnelin sillä ehdolla, että Vihreille (demareille?) luvattiin ratikka.

Tiedoksi Alamäelle, kaikki tiedot on saatu suoraan eri kaupunkien virkamiehiltä, ratikan edustajilta ja jo toteutuneista sähköbussiselvityksistä. Kuka tahansa voi ne tarkistaa. Emmekä koe asiallisena, että poliittinen johto väittää julkisesti, että ratikka tuo enemmän kuin vie.

Olemme edelleen sitä mieltä, että tulevat sukupolvet saavat päättää ratikasta sen hetkisten tarpeiden mukaan. Tarvitaan myös kustannusseurantatiedot yms. Tampereelta ennen omaa päätöstämme. Mitään peruuttamatonta tällaisessa päätöksessä ei tapahdu. Sitä vastoin ratikan rakentaminen on peruuttamaton päätös.