31. joulu, 2018

Suursairaalahankkeelle selkeä vaikutusarviointi

Julkaistu: Aamulehti 18.12.2018

Joulukuussa Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirit päättävät yhteisen Tays Alustayhtiö oy:n perustamisesta. Sen tehtävänä on valmistella erikoissairaanhoidon palveluiden tuottamista piirien yhteisesti omistaman osakeyhtiön kautta. STM ja Kuntaliitto eivät ole kovin innostuneita yhtiöittämisestä. Uhkana näkevät avoimuuden puutteen ja demokratiavajeen.

Erikoissairaanhoidossa tapahtuu muitakin huolestuttavia piirteitä. Päivystys- ja leikkaustoiminnan lakimuutoksilla perustellaan leikkaustoiminnan ja synnytysten lopettaminen useista pienistä julkisista, kustannustehokkaista sairaaloista. Yksityisen sektorin sairaaloissa leikkaustoiminta voi kuitenkin jatkua, vaikkei niissä vaadittua päivystysvalmiutta olisikaan. Onko tämä perustuslain mukaan mahdollista?

Mm. Sastamalan synnytykset keskitettiin Taysiin. Vedottiin potilasturvallisuuteen, että jos jokin menee pieleen, niin on pitää olla leikkausvalmius. Miten potilasturvallisuus toteutuu, kun matka kiireelliseen synnytykseen kasvaa? Riskisynnytykset on saatava synnyttää lähellä, nyt välimatkan lisääntyessä myös matalan riskin synnyttäjille syntyy uusi riski. Lisäksi keskussairaalassa tehdyt toimenpiteet ovat kalliimpia kuin aluesairaalassa.

Hoi­don oi­ke­aa por­ras­tus­ta ja sen tuo­mia sääs­tö­jä ei syn­ny il­man pe­rus­ta­son lä­hi­pal­ve­lu­verk­koa. Sote-uu­dis­tuk­ses­sa tar­vi­taan alu­e­sai­raa­loi­ta, jot­ka yh­dis­täi­si­vät pe­rus­ter­vey­den­huol­lon ja pe­ru­se­ri­kois­sai­raan­hoi­don. Harvinaisten erikoisalojen keskittäminen on kuitenkin järkevää.

Onko kokonaistaloudelliset vaikutukset tehty? Erikoissairaanhoidon kilpavarustelu ja massiiviset investoinnit johtavat erikoissairaanhoidon keskittämiseen – samalla päivystysasetuksen seurauksilla karsitaan toimintoja aluesairaaloissa.

Tays investoi 300 miljoonalla. Lisäksi Pohjola sairaala rakentaa omille asiakkailleen 4 sairaalaa. Tällainen toiminta johtaa vääjäämättä päällekkäisyyteen, turhiin investointeihin ja kokonaiskustannusten nousuun kunnille. Eikö tosiasialliset tuottavuustavoitteet pitäisi olla selvillä ennen toimeenpanoa? Sillä siihenhän tällä pyritään. Omistajien tuotto-odotukset tulevat vaikuttamaan siihen, että kokonaiskustannukset yhteiskunnalle eivät ainakaan laske ja kokonaisverotus tulee todennäköisesti kasvamaan.

Kuten sote-uudistuksessa, niin tässäkin on hirmuinen kiire. Miten näin massiivista ja kauaskantoista ratkaisua tehdään näin nopealla aikataululla? Kysymyksessähän on 13 700 henkilöstö ja noin miljardin euron toimintatuotot ja -kulut. Missä ovat vaikutusarviot hoidon integraatioon? Millä tavalla kuvaan tulee sosiaalipuoli?

Tays on tuottavuuskehitykseltään paras yliopistosairaala – kuten Kanta-Hämeen keskussairaalakin. Näin korkeatasoinen ja tuottava toiminta tulee olemaan kiinnostuksen kohteena ei vain Suomessa vaan myös valtakunnan rajojen ulkopuolella. Miten yhtiöittäminen vaikuttaa tuleviin ratkaisuihin?

Lopuksi, tullaanko mahdollisen uuden maakuntavaltuuston kädet sitomaan jo etukäteen asiassa?