16. marras, 2015
Kolmen ässän hallitus onnistui tavoitteissaan, kukin sai mitä halusikin. Perussuomalaiset välttivät uudet vaalit, Keskusta sai maakuntamallin ja Kokoomus Raha seuraa potilasta -järjestelmän. Yksi asia väännössä unohtui, säästöt.
Kokoomuksen väkisin runnoma Raha seuraa potilasta -malli on Ruotsissa malli johtanut kansalaisten epätasa-arvoon. Yksityiset firmat eivät hakeudu syrjäkyliin, vaan jäävät varakkaimmille alueille, jossa on suhteellisen hyväkuntoista väestöä. Vuokralääkärien tarve Ruotsissa on edelleen suuri, erityisesti suurten asutuskeskusten ulkopuolella.
Vakavammin ja vaikeimmin sairaiden hoitoonpääsy on Ruotsissa vaikeutunut ja terveyserot kasvaneet. Moniongelmaisille ja sairaimmille on ollut vaikea saada palveluntarjoajia. Hyötyjinä ovat siis suhteellisen hyväkuntoiset ja varakkaammat .
Hyötyjinä ovat myös yksityiset palveluntuottajat, sillä julkinen raha ohjautuu potilaan valitsemalle palveluntuottajalle. Suomessakin Kelan raha seuraa potilasta yksityislääkärille jo nyt, joten miten rahat riittäisivät Ruotsin mallissa? Eikö tarkoituksena olekaan säästöt? Kela-korvauksesta on tullut terveydenhuoltoa vääristävä tekijä. Se ohjaa varoja ja osaamista erikoissairaanhoitoon ja yksityiselle puolelle.
Toisiko järjestelmä säästöjä? Ruotsissa terveiden potilaiden lääkärissäkäynnit ovat lisääntyneet samalla kun sairaiden vähentyneet. Hoitokustannukset ovat kokonaisuutena kasvaneet. Valinnanvapaus on nostanut kustannuksia, koska tuottajille ei ole asetettu kustannuskattoa. Piikki on siis ollut auki.
Entä sitten terve kilpailu palvelun tuottajien välillä? Käytännössä tällainen johtaa siihen, että kun suuria kokonaisuuksia kilpailutetaan, karsiutuvat pienet, paikalliset yrittäjät pois. Monikansalliset suuryritykset voittavat tilapäisellä alihinnoittelulla ja yhteiskuntamme menettää tulevaisuuden verovaroja.
Samanaikaisesti EU:n ja Yhdysvaltojen välille ollaan tekemässä sopimusta (TTIP), jossa koko yritystoiminnan toimintaympäristöä muutetaan antamalla suuryrityksille lisää vapauksia. Attendo on suurin yksityinen sote- palvelujen tuottaja Suomessa. TTIP:n tullessa voimaan emme voi lainsäädännöllä vaikuttaa esim. hoitajamitoituksiin tai hoidon laatuun, sillä yritys voisi haastaa valtion oikeuteen menetetyistä tuloistaan.
Vapaakauppasopimukseen on kytketty muitakin kyseenalaisia tavoitteita, kuten laajamittainen sote-palveluiden ja koulutuksen yksityistäminen. Taloudellinen, terveydellinen ja koulutuksellinen eriarvoistuminen siis kasvaa entisestään.
Joten mistä ne säästöt? Jos maakuntamallissa syntyy uusi hallinnonporras, ei säästöjä synny ja byrokratia monimutkaistuu. Ilman taloudellisia kannustimia sellaisille kunnille, jotka kykenevät tuottamaan palvelunsa kustannustehokkaasti, ei säästöjä tule kertymään. Lisäksi menetetyt verotulot monikansallisten yritysten ja verokikkailujen vuoksi.
Raadollinen omien etujen tavoittelu on syrjäyttänyt tarpeelliset säästötavoitteet.
Uusimmat kommentit
26.07 | 05:25
Erinomainen kirjoitus Etelä-Suomen Sanomissa (Lahti) tänään 26.7. Oletettavasti joissakin muissakin lehdissä?
22.06 | 19:00
Olipa sinulla hyvä juttu keskiviikon 22.6.22 Aamulehdessä. Tartuit isoon ongelmaan.
26.05 | 07:47
Hei Riitta!Perun tuloni vaaliavustajaksi
24.05 | 11:16
Hyvä Riitta,Kiva, persoonallinen esittely.